Bezpečnost elektromobilů

elektromobil

Automobily jsou nebezpečné stroje. Ve Spojených státech zabijí ročně více než 30 000 lidí. Co je dělá nebezpečné, je jejich velikost, hmotnost, rychlost, jejich hybnost a možná nejděsivější je jejich plná nádrž. Benzín je totiž látka, která se může potenciálně vznítit a explodovat.

Jedním z argumentů, proč jsou elektrické vozy výrazně bezpečnější než auta se spalovacím motorem, je právě fakt, že tyto elektromobily nemají nádrž s benzínem. Ovšem tato domněnka je mylná. Naprostá většina elektroautomobilů, která dnes jezdí po světě, používá Li-ion baterie. Tyto baterie mají však tendenci vybuchovat.

S nebezpečím, které je spojeno se spalovacími motory, jsme se také naučili žít. Automobilky navíc věnovali značné úsilí vývoji systémů, které snižují ztráty na životech. Zatím je však nutné připustit, že určité ztráty na životech v důsledku nehod, jsou nutná cena za výhody, které nám automobily poskytují.  Představte si například situaci, kdy by neexistovaly sanitky se spalovacím motorem. Kolik by bylo ztracených životů? Možná, že na konci je více zachráněných životů automobily než životů, které v důsledku automobilů vyhasnou.

Jak se však pomalu přechází od spalovacího motoru k elektrickému automobilu, nezačínáme si s něčím, co je ještě více nebezpečné? Jak bezpečné jsou vlastně Li-ion baterie. Koneckonců, bylo dokumentováno mnoho případů, kdy Li-ion baterie do mobilních telefonů a notebooků náhle vzplály. Problém souvisí s vysokou hustotou energie baterie. Množství energie v každé baterii je poměrně velké v poměru k jeho velikosti. To je důvod, proč se Li-ion baterie staly první volbou pro elektromobily, ale také jim předurčuje některé nebezpečné vlastnosti. Jestliže jsou malé baterie v mobilních telefonech nebezpečné, představte si, jak nebezpečné jsou obrovské baterie v elektromobilech. Baterie Tesla Roadster se například skládá ze 7000 malých baterií.

V boji proti tomuto nebezpečí vymýšlí Tesla a další elektrické automobilky řadu bezpečnostních opatření – například pojistky a jističe, které odpojí baterii v okamžiku, kdy hrozí její poškození. Udržování baterie chladné, je také důležité. Teplejší baterie je totiž náchylnější k výbuchu. Tesla stejně jako Ford používají k chlazení baterie speciální chladicí kapaliny, které udržují teplotu baterie co nejnižší. Nissan používá ve svých modelech jednokřídlé baterie, které jsou chlazené vzduchem. Rozdělit baterii do několika menších je taktéž vhodné bezpečnostní opatření. Jednotlivé články odděluje ocelová přepážka, která zabrání šíření požáru.

Není divu, že jeden ze současných lídrů se snaží vynalézt způsoby, jak elektrické autobaterie udělat bezpečnější. Volvo, společnost, která vždy sázela na moderní bezpečnostní systémy, vyvíjí nový typ baterie. Jejich nové C30 DRIVe Electric bude mít baterie mimo deformační zóny vozidla, aby se předešlo výbuchu v případě kolize. Podle bezpečnostního experta společnosti Volvo Thomase Broberga mohou být elektroautomobily během pár let bezpečnější, než automobily se spalovacími motory.

Snad má pravdu.

Zdroj: http://auto.howstuffworks.com/are-electric-cars-safe-in-accidents.htm

Přeložil: J. H.

 

Komentáře

  • Blbosť!!!!! Kamarat vlastni predajňu zaoberajucu sa takymto zbožim a testuje rôzne baterie.Nove modely baterii,najme LiFePO4,alebo LiFeYPO4 neexploduju ani pri prepichnuti,či zdeformovani,vlastne nič sa nestane.Troška poskratuju,popripade sa kusok nafuknu,ale žiadna explozia.Tieto ktore opisujete Li-ion,tak tie exploduju a su agresivne a nehodia sa v žiadnom pripade do elektromobilov.Tak si laskavo upravte članok,lebo take zavadzacie keci neznašam.

Zanechte komentář

Můžete využít tyto HTML značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Odběr novinek

Odkazy

Partneři

E15
Stirling Energy s.r.o.
Třetí ruka
Viesmann
Výstava Bydlení