Automobil je jedním z vynálezů, které mohou být připsány několika autorům. První kočáry, které nevyužívaly k pohonu koně, jsou známé z přelomu 18. a 19. století. K pohonu byla využívaná pára. Ve své době patřila tato vozidla mezi high-tech technologie. Ovšem nápad vytvořit kočár poháněný elektřinou je připisován skotskému vynálezci R. Andersonovi, který sestrojil k tomuto účelu baterii a to už mezi lety 1832 a 1839.

Baterie však nebyla dobíjecí a velmi se lišila od baterií, které se v elektrických automobilech používají dnes. Tak vynález R. Andersona neměl valné šance na úspěch. Přesto se však dostal do automobilových historických knih – jako první vynálezce elektrického auta.

Prví skutečně komerčně úspěšný elektrický vůz přišel na trh asi za půl století. Gustav Trouvé z Francie představil tříkolový vůz poháněný elektřinou na Světové výstavě v Paříži. Psal se tehdy rok 1881. Za auto v dnešním slova smyslu, však bývá považován až vynález Williama Morrisona z Des Moinnes, Iowa. Morrison představil své vozidlo v roce 1890. Tento vůz mohl vést až 6 lidí a pohybovat se rychlostí 22.5 km za hodinu. Některé zdroje uvádí dokonce až 32.2 km za hodinu. To v době, kdy nejčastější způsob přepravy byl pomocí koní, bylo považováno za velmi slušnou rychlost.

Morrison byl stejně jako Robert Anderson narozen ve Skotsku. V raném věku se však přestěhoval do USA. Zajímal se zejména o vývoj baterií. Jeho vůz byl poháněn souborem 24 nabíjecích článků. Musely však být nabíjeny každých 80.5 km. To omezovalo praktické využití Morrisonova vozu.

Nicméně, Morrison by mohl být považován za vynálezce skutečného elektrického vozu. Do začátku dvacátého století se objevilo překvapivě velké množství automobilů poháněných na elektrický pohon. Během tohoto období soutěžily o pozornost s parními stroji a auty poháněnými spalovacími motory. Elektrické vozy byly ze všech tří možností nejoblíbenější a to až do roku 1914, kdy byl sestrojen spalovací motor, který mohl bez tankování ujet velké vzdálenosti.

Díky sofistikované výrobní technologii H. Forda se později stala auta se spalovacím motorem i cenově dostupná pro průměrného člověka. Ve stínu Fordova modelu T, který měl uživatelsky přívětivý čtyřtaktní motor, ustoupily elektromobily do pozadí a po téměř jedno století byly v zapomenutí.

Teď jsou však zpátky. Vylepšené baterie a sofistikované metody dobíjení dělají elektromobily opět konkurence schopné ve srovnání se spalovacími motory, které navíc znečišťují atmosféru a spalují tenčící se zásoby fosilních paliv. Nakonec se může ukázat, že vynálezci jako Robert Anderson a William Morrison udělali důležitý příspěvek k budoucnosti dopravy – podobně jako Henry Ford.

Překlad: J. H.

Zdroj: http://auto.howstuffworks.com/who-created-the-first-electric-car.htm