Billboardy – dokážete spočítat, kolik jste jich viděli jen během dnešního dne? Údajně by mělo docházet k jejich omezování, ale v mnohých městech je opak pravdou, okolo frekventovaných silnic a dálnic, nádražích, na stěnách budov jich mnohdy je čím dále více. A jsou čím dál podbízivější, odvážnější a vtíravější. Z jejich přítomnosti se tak mohou radovat snad jen pronajímatelé a prodejci nabízených produktů.

Co kdyby ale sloužily k tvorbě pitné vody? Vzali byste je pak na milost? Co je to za nesmysl, říkáte si?

V jihoamerickém Peru již jeden takový stojí a nemůžou si jej vynachválit.

Inženýři a výzkumníci z peruánské univerzity – University of Engineering and Technology stojí už léta na výsluní. A není divu. Zabývají se totiž problémy běžných lidí a snaží se nalézt řešení, jak jim usnadnit život.

Pro našince neuvěřitelnou třetinu rozlohy jihoamerického státu peru zabírá rozléhá pouštní oblast Sechura a na většině zbylého území se rozprostírá vysoké pohoří And. Proto je zde nouze o čistou pitnou vodu.

Blízko hlavního města Lima se nachází moře, kde je vysoká vzdušnost vlhkost, která se blíží až k 98 procentům. „Kdybychom našli dostatečně velkou kondenzační plochu, na které by se mohla vodní pára srážet, uměli bychom s ní naložit,“ uvažovali inženýři. A jak už tomu ve velkých městech bývá, nemuseli chodit daleko, aby spatřili první billboard. A tak byla myšlenka užitečného billboardu na světě.

„Proč by měly velké billboardy lidem v suchých oblastech nabízet formou reklamy doušek vody, když jim ho mohou skutečně poskytnout,“ říká tisková mluvčí UTEC, Jessica Rúas.

96 litrů pitné vody denně

Nyní billboard obsahuje vzdušný filtr, kondenzační jednotku, uhlíkový čistící filtr, chladící tank a vodosběrnou nádrž. Celý funkční mechanismus vede k tomu, že denně z něj lze stočit v průměru 96 litrů pitné vody.

U nás sice není o vodu taková nouze jako v Peru, ale by podobně nemohly sloužit billboardy i u nás?

Sandra Š.
Zdroj foto: MAYO-DRAFT FCB/UTEC