Líbí se vám přijít do obchodu a pohodlně si nakoupit to nejčerstvější zboží?

Už se vám ale nelíbí, kolik zboží se denně převáží a jak se to negativně podepisuje na životním prostředí?

Také vám drásá srdce, když vidíte, kolik aut a kamiónů denně vidíte na cestách?

Jen si vezměte, kolik chladírenských kamiónů musí denně vyjet do supermarketů, abychom si mohli koupit čerstvé mléko, jogurt či šunku.

Jako řešení se samozřejmě nabízí nepodporovat tolik velké řetězce a zaměřit se na lokální či regionální prodejce. Ano, myšlenka pěkná, jenže z globálního hlediska nerealizovatelná.

Pesimismus při pohledu na počet kamiónů na cestách je na místě, ale o tom, že se blýská na lepší časy, není pohyb. Převážet zboží, totiž lze i šetrněji k životnímu prostředí.

Již dnes existují chladící a mrazící kontejnery společnosti Caru, které v sobě mají zabudovanou jednotku Microlink 3. Jedná se o nejúčinnější chladící jednotce na světě, která umí zvýšit efektivnost využití energie, a tím šetřit peníze i životní prostředí.

Kontejner plně nahradí mrazírnu a chladírnu díky nastavitelnosti teploty od – 25°C až do + 25°C, v nich lze zboží skladovat beze strachu, že se po cestě zkazí a bude se muset zcela zbytečně vyhodit. Kontejnery lze navíc štosovat, a jeden kamión tak najednou uveze více zboží a do ovzduší vypustí méně spalin, než kdyby muset jet vícekrát.

Budoucnost je ještě optimističtější

Mexičtí vědci totiž hledí ještě dál. Jistá průmyslová skupina v Mexiku začala vyrábět (zatím jsou v provozu pouze dva prototypy) energeticky soběstačné a nezávislé přepravní kontejnery. K procesu chlazení využívají sluneční a kinetickou energii.

Kontejnery mají dvojitý obal, ve kterém cirkuluje chladící médium, které se aktivuje pohybem vozu. Na jeho střeše jsou pak solární panely. Průtočný systém s chladicí tekutinou umožňuje tepelnou výměnu mezi solárními panely a zabraňuje i jejich přehřívání. Panely jinak dobíjejí baterie chladicích boxů pro případ, že vůz nehybně stojí.

Běžný kamion vozící chladící kontejner spotřebuje za rok provozu přibližně 20 000 litrů nafty jen na provoz chladicího systému. Kontejner navržený mexickou průmyslovou skupinu nespotřebuje ani litr paliva.

Nezbývá než doufat, že se tyto „chytré kontejnery“ umožňující snížit cenu zboží podléhající zkáze o neuvěřitelných 30% uchytí a že je v dohledné době uvidíme i na evropském poli.