Chystáte se stavět dům? Nevíte co všechno zařídit a na jaký úřad zajít? Nepropadejte panice. My vám v dnešním článku poradíme. Víme totiž moc dobře, že administrativních požadavků je spousta a velmi lehko se v nich člověk ztratí.
Stavebním úřadem to začíná
Vždy se vyplatí vyrazit jako první na příslušný stavební úřad a tam jim vysvětlit své představy. Úředníci vám ihned na místě prozradí omezení, které v místě vaší stavby musíte dodržet a můžete tak ještě před začátkem projektové práce prodiskutovat samotnou podobu domu, jeho výšku, tvar střechy, atd. Některé obce totiž umožňují jen určitou výšku stavby, či přesně daný tvar střechy tak, aby nebyl narušen vzhled obce.
Vyjádření orgánů
Poté, co jste zjistili všechny potřebné náležitosti, už můžete oficiálně ohlásit stavbu. K tomu budete potřebovat zejména doklad o tom, že pozemek, na kterém hodláte stavět, je opravdu váš, kopii katastrální mapy, souhlas sousedních vlastníků, projektovou dokumentaci, územní souhlas a vyjádření dotčených orgánů. Dotčeným orgánem je v tomto případě zejména odbor životního prostředí a orgán, který se vyjádří k vlivu stavby na životní prostředí, ale také například bude řešit vyjmutí půdy ze zemědělského půdního fondu. Dále samozřejmě bude potřeba mít vyjádření hasičů, průkaz energetické náročnosti budovy, souhlas s vypouštěním odpadních vod.
Energetika a další
Pokud vše výše jmenované konečné získáte, ještě nemáte vyhráno. Musíte zažádat patřičnou energetickou společnost o připojení elektřiny a plynu. Samozřejmě povede vaše cesta i do vodáren, kde musíte žádat o napojení na vodovodní řád a kanalizaci. V neposlední řadě určitě budete chtít využívat například telefon a internet. To budete muset řešit s vybraným poskytovatelem.
Pokud však nechcete celou tuto anabázi podstupovat, můžete veškerou administrativu svěřit nějaké specializované společnosti, která vše vyřídí za vás. Bude to však stát peníze na víc.
J. H.