V minulém článku o elektrokole jsme se seznámili s elektrokolem jako takovým. Další dva díly našeho seriálu jsou určeny především pro čtenáře, kteří uvažují o koupi elektrokola a potřebují se zorientovat v základních pojmech. V dnešním dílu se zaměříme na jednotlivé kategorie elektrokol a také na nejdůležitější komponenty každého elektrokola – elektromotor a baterii.

Elektrokolo je vhodné vybírat podle terénu ve kterém se budete nejčastěji pohybovat. V této věci je dobré mít jasno ještě před příchodem do obchodu. Elektrokola můžeme rozdělit do tří základních kategorií:

  • Městské elektrokolo

Jak už sám název napovídá, je městské elektrokolo  určené především do městského prostředí. Patří sem kola klasické velikosti a vzhledu i třeba dosti extravagantní modely. Za podkategorii městských kol můžeme považovat i tzv. skládačky, které mají tu výhodu, že se po složení dají snadno převážet -  například v městské hromadné dopravě. Vzhledem k tomu, že elektrokola byla původně zamýšlena jako alternativní městský dopravní prostředek, je jich na trhu největší množství.

  • Horské elektrokolo

Tato kategorie kol je určena především do těžšího terénu, kde můžete ocenit robustnější stavbu rámu a šířku plášťů. S ohledem na náročnější podmínky (např. vlhkost), by měly být veškeré komponenty z kvalitního a odolného materiálu. Horských elektrokol je na trhu nejméně.

  • Trekové elektrokola

Vzhledově i svým účelem stojí někde mezi městskými a horskými elektrokoly. Svou stavbou rámu a vybavením jsou předurčena k  vyjížďkám po zpevněných lesních nebo polních cestách, ale dobře poslouží i na silnici. Tato kola jsou nejvhodnější na dlouhé vyjížďky do přírody a tomu by měla odpovídat také dojezdová vzdálenost baterie.

Motor  elektrokola

Nejdůležitější část elektrokola – elektromotor bývá umístěný v náboji předního nebo zadního kola. Výkon motoru je obvykle 250W a dále se uvádí napájecí napětí ve voltech. Existuje mnoho typů elektromotorů, jejichž cena je závislá především na použitém materiálu a odolnosti proti vodě.Nejčastějšími typy jsou bezkartáčový stejnosměrný motor, který přenáší kroutící moment přímo na hnané kolo a  motor s planetovou převodovkou.

Baterie elektrokola

Stejně jako motor je nedílnou součástí elektrokola také baterie a závisí na ní především dojezdová vzdálenost a také „tah“ motoru. K důležitým údajům u každé baterie patří dojezdová vzdálenost a počet nabíjecích cyklů. Vývoj baterií k elektrokolům jde velmi rychle dopředu a olověné baterie, které byly ještě před pár lety v běžné výbavě elektrokol, jsou už dneska nevyhovující (především díky hmotnosti, počtu nabíjecích cyklů a krátké dojezdové vzdálenosti).

U kvalitnějších elektrokol se používají Li-lon(Lithium Ion) a Li-Pol (Lithium-ion polymer) baterie, které mají nižší hmotnost, delší dojezd (nejlepší až kolem 100 km) i vyšší počet nabíjecích cyklů (asi 1000).

 

V příštím posledním dílu seriálu o elektrokolech se blíže podíváme na ostatní komponenty elektrokol jako jsou rám, řadící systém nebo brzdy.

R.K.