Elektrokolo

bicycles

Jaro je v plném proudu a v ulicích se objevuje stále více cyklistů – i těch elektrifikovaných.  Elektrokolo je vhodné především jako městský dopravní prostředek, díky kterému můžete na své pracoviště či do školy dorazit v tzv. suchém triku, ale v poslední době jsou stále oblíbenější i treková a horská elektrokola se kterými se dá směle vyrazit i na výlet do přírody. V dnešním článku se dozvíte, co to vlastně elektrokolo je a jaké jsou jeho vlastnosti a nevýhody.

Co je elektrokolo

Co je to vlastně elektrokolo? Elektrokolo si nesmíme představovat jako jakousi slabší babetu. S tou opravdu nemá nic společného. Elektrokolo má blíže k normálnímu kolu než mopedu a také z hlediska zákona se bere stejně jako normální jízdní kolo. V praxi to znamená, že výkon motoru nesmí přesáhnout 1 kW a jeho práce je limitována rychlostí 25km/h, při dosažení této rychlosti se elektromotor vypíná. Oproti obyčejnému kolu má elektrokolo navíc samozřejmě samotný elektromotor a baterii, která se dá vyjmout a nabít v klasické zásuvce. Dále je to snímač detekující šlapání a centrální displej, pomocí kterého můžeme nastavit mód motoru.

Jízdní vlastnosti

Téměř každé elektrokolo má tři jízdní módy – asistované šlapání, akcelerace a samozřejmě je možná také jízda bez motoru.

Nejvíce využívaným jízdním modem je tzv. asistované šlapání, které spočívá v tom, že se motor zapne  pouze když jezdec  šlape do pedálů. Při zapnutém módu akcelerace, nemusíte šlapat vůbec a pracuje pouze motor, ale rychlost je zde omezena na pouhých 5km/h. Akcelerace se tedy při jízdě používá spíše, když potřebujete náhle zrychlit (např. při předjíždění nebo ujetí z nebezpečné situace). Při vybití baterie nezbývá nic jiného, než šlapat bez pomoci motoru jako na klasickém kole (o dost těžším).

Nevýhody

Jako vše i elektrokolo má své nevýhody mezi které patří zejména vyšší hmotnost elektrokola, která se může pohybovat výrazně přes 20kg (baterie a elektromotor něco váží). S vyšší hmotností souvisí i další nevýhoda a tou je omezená dojezdová vzdálenost. Při poměrně vysoké hmotnosti není nic příjemného, když se vám baterie vybije 20 km od domova, chce to proto především rekreační vyjížďky dobře plánovat podle udávané dojezdové vzdálenosti (30-100km) konkrétního elektrokola a členitosti terénu (v kopcovitém terénu se baterie vybije rychleji). S vyšší hmotností souvisí i další nevýhoda – horší ovladatelnost oproti klasickému kolu, ta se projeví především v těžším terénu.

Při pořizování elektrokola byste se měli vyhnout nejlevnějším modelům (do 15 000) a cílit spíše na kvalitnější modely (nad 20 000). Faktem je, že díky nižší konkurenci jsou kvalitnější elektrokola poměrně drahá. V některém s příštích článků se podrobněji podíváme jaká elektrokola jsou dostupná na našem trhu a jaké můžeme očekávat vybavení.

R.K.

Komentáře

  • Dobry den,pokud má akcelerace u elektrokola vyšší rychlost než 5km ale až 25km,musím vlastnit u toho kola řidičské oprávnění? Děkuji za odpověď.

  • Dávejte si pozor na přehřívání baterií. Někteří výrobci je montují do černých boxů, které se pak přhřívají a dochází k ničení baterie.

Zanechte komentář

Můžete využít tyto HTML značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Odběr novinek

Odkazy

Partneři

E15
Stirling Energy s.r.o.
Třetí ruka
Viesmann
Výstava Bydlení