Poptávka po zdravých a udržitelných výrobcích rok od roku stoupá. Apelují na nás média, celebrity, influenceři, zejména však příroda sama. A je dobře, že je ji snažíme vyslyšet. Ovšem pozor. Doba je konzumní, byznys je byznys a firmy moc dobře vědí, na co zákazníci slyší. A tak je nyní v módě více než kdy jindy tzv. greewashing.

Pojem greewashing se objevil již v 80. letech a jedná se o složeninu z termínů green (zelený / ekologický) a whitewash (cenzura). Jde tedy o dezinformaci šířenou organizací za účelem prezentovat enviromentálně zodpovědný veřejný obraz sama sebe. Jinými slovy mnohé firmy se snažší přesvědčit zákazníky, že jejich výrobky pocházejí z ekologického zemědělství a že vznikly s ohledem na životní prostředí. Jejich zelené deklarace přitom někdy bývají nepravdivé a zavádějící.

A je na nás spotřebitelích nenechat se napálit.

Jen se zamyslete. Kolikrát vás již zaujal výrobek, na jehož obalu byla vyobrazená příroda, kde vás přesvědčovali, že je výrobek eco friendly s přídavkem bambuckého másla, aloe vera, vitamíny apod. Pak jste si ale přečetli složení a zjistili opak?

Typické příklady greenwashingu:

  • Reklamy nebo etikety výrobků používají přírodu, zvířata, listy nebo zelenou barvu kolem svých výrobků. Tyto obrázky mají navodit pocit, že výrobek je šetrnější k životnímu prostředí, protože bývají spojeny s ekologií.
  • Samotný výrobek sice recyklovatelný, ale vyrábí se po­stupy devastujícími životní prostředí.
  • Výrobek je neekologický, ale pro­ dává se v obalu z recyklovaných materiálů, což navozuje dojem, že i samotný výrobek je ekologicky vstřícný.

Jak se nenechat napálit?

  • Čtěte složení. Před “zelenými” slogany a motivy na obalech vždy zpozorněte a začtěte se do složení.
  • Sledujte certifikace. Některé značky si vydávají vlastní osvědčení, která ale mohou ve skutečnosti mít jen zanedbatelnou ekologickou hodnotu. Nejčastěji se na produktech objevují osvědčené certifikace od EcoCertu, CPK, CPK bio, BDIH či Cosmebio. U kosmetiky je to logo Cosmos Natural, či logo Cosmos Organic, kvalitu odznačuje také certifikace NaTrue. Pokud narazíte na certifikaci na logo, které vám nc neříká, s nákupem počkejte a vyhledejte si k němu informace na internetu… (Příklady označení ekologických výrobků)
  • Dívejte se na společnost jako na celek. Existují detailní a věrohodné informace o praktikách firmy? Věříte jim?
  • Přemýšlejte u nákupu. Opravdu věříte firmě, která vám dá limonádu s sebou do plastového kelímku a honosí se tím, že používá papírová brčka, že je ekologická?

-MM-
foto: unsplash