Prodáváte nemovitost a samozřejmě za ni chcete co nejvíc. Protihráčem je kupující, který má opačné představy. Jak to udělat, aby vzájemný obchod uspokojil obě strany?

Buďte ve svých úvahách reální!  Ze všeho nejdřív si na internetových stránkách ověřte, za kolik podobný dům nebo byt (stáří a rekonstrukce, stejná rozloha, vybavenost, lokalita, dopravní dostupnost atd.) nabízejí realitní kanceláře. Samozřejmě, že si k částce přisadí  vlastní provizi, která se zhruba pohybuje kolem 10 procent. Nasaďte proto rozumnou cenu a prodávat můžete buď sami přes inzerát nebo prostřednictvím realitní kanceláře. V prvním případě sice ušetříte na provizích, ale stejnou či vyšší částku zaplatíte právníkovi, bez kterého se neobejdete.

Pamatujte, že rozhodující je první dojem. Uvidí-li kupující omšelou omítku, zrezavělý plot a oprýskaný lak na dveřích a oknech, okamžitě bude kalkulovat s daleko nižší cenou, než si představujete. Na střeše a fasádě záleží nejvíce. Výměna střešní krytiny či nové okapy a krovy jsou zdlouhavou a nepříjemnou záležitostí. Každý kupující si proto rád připlatí, když uvidí, že tady žádné rekonstrukce nějaký čas nehrozí. Naopak, novými podlahovými krytinami nebo drahými tapetami neoslníte nikoho. Lidé bývají nedůvěřiví a mohou se domnívat, že tím skrýváte například zničené parkety a popraskanou nebo plesnivou omítku.

Negativně mohou zapůsobit i dávno nevymalované místnosti, zašlé sanitární zařízení (WC a koupelna), prastará umakartová kuchyňská linka. Některým lidem vadí i zvířecí pach a zakouřené prostředí. Na první návštěvu potencionálního kupce se proto dobře připravte. Desetitisícové náklady na odstranění nedostatků se vám vrátí v ceně, za kterou nemovitost prodáte. Vyplatí se například i výměna starých dřevěných oken za plastová. V třípokojovém bytě za ně zaplatíte kolem padesáti tisíc korun. Tuto částku si můžete připočítat do ceny nemovitosti. V naprosté většině případů ji zájemce bude akceptovat.

Nic nezkazíte, předložíte-li kupujícímu fotodokumentaci, v jakém stavu jste nemovitost kupovali a jaké úpravy jste postupně dělali. Prodáváte-li s rozestavěnou garáží, nešetřete na její velikosti. Většina lidí si v garážích zřizuje kutilskou dílnu a používá ji i jako úschovnu zahradnického nářadí a sportovní výbavy. Velkou garáž rádi dobře zaplatí.

Lépe se prodává byt nebo dům, který předvedete již vyklizený, ovšem s funkční kuchyní, koupelnou a toaletou. Mějte na paměti, že kupující se chce nastěhovat co nejdříve po podpisu smlouvy a v první fázi nehodlá podstupovat žádné rekonstrukce.