Asi každého z nás znepokojí pohled na cenu pohonných hmot. Odborníci se přitom shodují, že lepší už to nebude. Dočkáme-li se snížení cen benzínu a nafty, pak pouze malého a dočasného. Přitom existuje způsob jak rozhýbat naše automobily i bez kapky benzínu či nafty.

Výzkumníci z Holandska již několik let pracují na výrobě biopaliva z mořských řas. Výzkum sice ještě není ani zdaleka u konce, ale některé výsledky jsou velmi pozitivní. Mezi největší výhody biopaliva původem z mořských řas bezesporu patří možnost použití v běžném dieselovém motoru, který nemusí být nijak speciálně upraven.

Hlavní důvody proč se desítky vědeckých pracovišť po celém světě snaží přijít na způsob, jak z mořských řas získat co nejvíce biopaliva jsou hlavně nulové dopady na produkci potravin a jejich téměř neomezená možnost rozmnožování. Jistě si pamatujeme na rozmach využívání tzv. biopaliv první generace, ke kterému došlo v letech 2006-2008.

Tyto biopaliva se vyrábí z rostlin, které mají potravinářské využití. Došlo k tomu, že některých potravinářských plodin bylo na světovém trhu velmi málo a to mělo za následek prudké zdražení potravin. Tato situace v případě využívání mořských řas nehrozí. Navíc produkce mořských řas je na stejné ploše mnohonásobně věští než u plodin pěstovaných na orné půdě. Nemusí jít však pouze o mořské řasy. Například vědci z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, ve svém výzkumu nepoužívají dokonce ani mořské řasy, ale řasy původem z třeboňských rybníků.

Odborníci se vesměs shodují, že komerční využití biopaliva z řas je ještě hodně daleko. Není to ani tak technologická překážka, která brání průmyslovému využívání takto vyráběných biopaliv. Jde spíše o ekonomickou stránku věci.

Rentabilita výroby paliv z řas je totiž desetkrát menší než u „klasických“ fosilních paliv. Je to dáno zejména tím, že se do současné doby nepodařilo vypěstovat řasy, které by obsahovaly více jak 40 % oleje. Přitom za rentabilní se považuje hranice 60 % oleje. Odborníci však předpokládají, že ke komerčnímu využití biopaliva vyrobeného z řas dojde do 10 let. Ovšem společnost Sapphire Energy vyrobila předváděcí vůz, který k pohonu využívá hybridní motor a palivo, jehož součástí je i směs  vyrobená z řas.

J. H.