Ničení ekosystémů je totiž špatný Business

V minulém roce oznámila německá Deutsche Bank, že svět každý rok ztratí přes dva biliony dolarů z hodnoty přírodního kapitálu. Někteří sice toto tvrzení zpochybňují, jiní zase protestují proti přepočítávání na dolarovou hodnotu. Ochrana přírody je však stále populárnější.

Navíc se ukazuje, že peněžní hodnota ekosystému je mnohem větší, je-li ponechán bez využití. Takové využití je totiž pouze jednorázové a náprava mnohem ekonomicky náročnější. Jistě pro mnohé není zdravý a čistý vzduch argumentem, ale přesto po celém světě roste snaha podporovat zelenou ekonomiku.

Například manažeři Iwokrama se začali na deštný les v Guyaně dívat jako na obnovitelný zdroj, přestali ho jednorázově využívat a drancovat, a stále jsou v zisku. Odstartovali programy těžby udržitelným způsobem. Také se věnují měření ekosystémových služeb lesa. Licenci na tuto činnost však nedávno prodali.

V loňském roce oznámila nadace John D. a Catherine T. MacArthur, že na boj o záchranu ohrožených ekosystémů dá padesát milionu dolarů. V zápětí po této nadaci společnost Emirates přislíbila dalších třicet tři milionu dolarů. Velké společnosti se tak pouštějí do zeleného boje.

Na konci minulého roku byla zahájena kampaň Save Your Logo, které se mohou účastnit společnosti, které mají ve svém logu zvířecí nebo rostlinný motiv a podílet se tak na záchraně tohoto zvířete nebo rostliny. Každý jistě zná například aligátora ve znaku Lacoste. Ke kampani se přidala například společnost Campana, která se zavázala k ochraně a podpoře ochrany ohroženého krokodýla, aligátora a kajmana.

Kampaň Save Your Logo je součástí celosvětového snažení, které vychází z předpokladu, že pro zachování biologické rovnováhy, která udržuje celé ekosystémy, je potřeba zachránit každého živočicha či každou rostlinu. Každý druh totiž závisí na nějakém jiném.

Tato kampaň přilákala velké množství účastníků a mezi podporované živočichy patří dále například orel a delfín. Mezi sponzory kampaně patří například Světový fond životního prostředí a Světová banka, ale i řada soukromých sponzorů.

Nestačí však jen například koupit kus země a ten konzervovat. Musí jít o opravdovou snahu a úsilí o záchranu stanovišť a druhů a udržitelné postupy musí být přijaty širokou komunitou po celém světě.

Poznání, že ničení ekosystémů finančně poškozuje naše společenství a vyčerpává prostředky, na kterých je globální ekonomika závislá, je velký krok správným směrem.

Přeložil: J. H.

Zdroj: http://planetgreen.discovery.com/work-connect/2009/10/